Skip to main content

Barcelona Modern Ensemble

Demian LUNA, director artístic

Compositor argentí Nascut a Còrdova. Estudia composició musical i piano a l'Escola d'Arts de la Universitat Nacional de Còrdova, Argentina. El 2002 viatja a Barcelona per realitzar estudis de Perfeccionament i Especialització Musical en Composició i Instrumentació al Conservatori Superior de Música del Liceu, com a alumne del compositor català Benet Casablancas. Posteriorment amplia la seva formació amb Martin Matalon, al CRR93 d'Aubervilliers-Paris. Ha assistit com alumne actiu a nombroses classes magistrals i cursos de composició dictats per prestigiosos músics, entre els quals destaquen: Jonathan Harvey, G. Aperghis, B. Ferneyhough, F. Cerha, Kaija Saariaho, Luis De Pablo, Cristóbal Halffter, Hèctor Parra , Alberto Posadas, Martín Matalón, César Camarero, Giacomo Manzoni, Franco Donatoni, Arditti Quartet (Workshop).

Les seves obres han rebut diversos premis i distincions: "2n Concurs de Composició Vocal Amics del Liceu" (Barcelona), Premi "Francisco Guerrero Marín" del XIX concurs Joves Compositors, otorgat pel CDMC i la Fundació Autor, "V concurs Musici Mojanesi 2009 "(Treviso, Itàlia), "Incentiu a la creació d'obres simfòniques 2010" otorgat per la Fundació Autor i la AEOS (Associació Espanyola d'Orquestres simfòniques), "Beca per a la creació 2010" del Consell Nacional de la Cultura i de les Arts (CONCA) i la Generalitat de Catalunya, "Trinac 2010" i "Trinac 2012" (Tribuna Nacional d'Compositors) Argentina.

Ha rebut encàrrecs de la Junta d'Andalusia, Fundació Privada de l'Auditori i L'Orquestra, Festival de música contemporània de Barcelona Nous Sons, Residència d'Estudiants de Madrid, Orquestra Filharmònica de Màlaga, Fundació Autor-AEOS, Consell Nacional de la Cultura i de les Arts-Generalitat de Catalunya, Institut Valencià de la Música, Festival Ensems, Festival Mixtur, entre d'altres.

El 2012 es seleccionat per representar a l'Argentina en els "World Music Days 2012" a Bèlgica, organitzat per la Societat Internacional de Música Contemporània (ISCM).

La seva música ha estat interpretada en prestigioses sales: Sala d'Actes del Conservatori Del Liceu (Barcelona), Ateneu Barcelonès, Auditori 400 del Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia (Madrid), L'Auditori (Barcelona), Residència d'Estudiants (Madrid), Palau de la Música de València, Großer Saal Akademie für Tonkunst (Darmstadt, Alemanya), Auditori Consell professional de Ciències Econòmiques (Buenos Aires, Argentina), Auditori del Conservatori de Perpinyà (França), Palau de la Música Catalana, Palau de les Arts de València, Teatre Cervantes (Màlaga), o l'Arnold Schönberg Center (Viena).

Ha compost música per a Instruments solistes, música vocal, de cambra i simfònica.

Des de l'any 2013 es director artístic i pedagògic del Barcelona Modern Ensemble, i director del Curs Internacional de Composició i del Festival Barcelona Modern.
A més, des del 2016 es professor de Composició i assignatures teòriques al Conservatori Superior de Música del Liceu.

Xavier PAGÈS-CORELLA, director musical

Xavier Pagès-Corella alterna els estudis musicals al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona i al Conservatori Superior de Música del Liceu, estudiant piano amb Margarita Serrat i Montserrat Almirall, composició amb Salvador Pueyo i obtenint Menció d'Honor en direcció d'orquestra amb Albert Argudo. L'any 2000 supera les proves d'admissió al Conservatori de Viena, on amplia els estudis de direcció amb els professors Reinhard Schwarz i Georg Mark. A més, participa en diversos cursos, com els impartits pels directors Antoni Ros Marbà, Ovidiu Balan, Robert Gutter, Collin Metters, Manuel Hernández Silva, i pels compositors Carles Guinovart i Albert Sardà. El 2008 coneix a Joan Guinjoan, qui ha esdevingut un dels seus principals mentors.

L'any 1994 guanya el Concurs Josep Mirabent i Magrans per a joves intèrprets amb el que estudiarà direcció i composició a la Dartington International Summer School, amb Diego Masson, Laszlo Heltay i Lou Harrison. L'any 2005 obté una menció especial del jurat de selecció en el Concurs Internacional de Joves Directors d'Orquestra de Besançon, i guanya la plaça de director assistent de Salvador Mas i Manel Valdivieso a la Jove Orquestra Nacional de Catalunya. L'any 2016 és finalista del IV Concurs Internacional de Direcció de l'Orquesta de Córdoba.

Ha actuat a auditoris i festivals com L'Auditori de Barcelona, el Palau de la Música, el Grec Festival de Barcelona, el Festival Castell de Peralada, el Festival d'Òpera de Butxaca i Noves Creacions de Barcelona, i el Festival Pau Casals. Ha dirigit formacions com l'Orquestra Ciutat de Granada, l'Orquestra Simfònica Ciutat d'Eivissa, l'Orquestra Ciutat d'Elx, la Giorquesta, l'Orquestra Camerata Musicae, l'Orquestra Camerata XXI, la Camerata Eduard Toldrà i l'Orquestra de Cambra Terrassa 48. En l'àmbit internacional destaca el seu debut a Amèrica amb l'Orquestra Filharmònica de Mendoza (Argentina) i la direcció de formacions com l'Orquestra Simfònica Sinaloa de les Arts (Mèxic), l'Orchestre de Catalogne (França), l'Orquestra Filharmònica "Mihail Jora" de Bacau (Romania), i la Thüringen Philharmonie (Alemanya). També ha dirigit conjunts instrumentals especialitzats en el repertori dels segles XX i XXI, com el Grup 21, el grup Sitges 94 de la Fundació Música Contemporània i el grup Barcelona Modern Ensemble, del qual n'és director titular des de 2017.

Com a compositor, ha obtingut diversos premis nacionals i internacionals de composició, entre els quals destaquen el Premi de Composició Musical Andrés Gaos (A Coruña, 2013) —per la seva obra Des del fons del mirall, per a orquestra—, el Concurs Internacional de Composició de Tarragona (2010) —per la seva obra Ecos, per a piano i orquestra— i la Oare String Orchestra Composing Competition (Regne Unit, 2004) —per la seva obra Camí de segons, per a orquestra de cordes.

www.xavierpages-corella.com

Joan PONS, flauta

Nascut a Barcelona, comença els seus estudis musicals a l’Escolania de la Catredral de la ciutat, i més tard s’inicia en la flauta amb Jaume Cortadellas, David Albet i Magdalena Martinez, obtenint el Premi d’Honor de Grau Elemental i Mitjà en els conservatoris de Barcelona i Badalona. Beques de la Generalitat i del Govern Francès el porten a estudiar a París amb Vicenç Prats, Thomas Prevost i Pierre Yves Artaud. Tot seguit es perfecciona amb Raymond Guiot a Roma. Rep masterclasses de Jaime Martin, Michel Debost, Aurèle Nicolet, Andràs Adorjan, Jaques Zoon, Ramson Wilson, Emmanuel Pahud, entre d’altres.

Com a solista ha actuat al Festival del Primer Palau (1999). Ha estat membre de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya (JONC), de la Ingolstad Akademie Orkester i del Pacific Music Festival (Sapporo). Forma duo contemporani amb l’arpista Isabel Maynes des de 1995. Ha col·laborat amb orquestres estatals como l’Orquesta Ciudad de Granada, Orquesta Simfònica de Barcelona, Orquestra del Teatre Lliure i també ha col·laborat en la KBS Symphony Orchestra Seoul (Corea),  etc.

Col-laborador habitual del grup instrumental Bcn216 y membre del Barcelona Modern Ensemble, amb els quals ha actuat a sales com l’Auditorio Nacional (Madrid), Okayama Hall (Japó), Seoul Arts Center (Corea), Domaine Forget (Canadà), Teatre Champs Elysées (França), Schönberg House (Viena), etc. 

Com a docent, actualment és professor de les Escoles Municipals de Santa Perpètua de Mogoda i Hospitalet de Llobregat, duent a terme en aquest darrer centre un projecte de cohesió social com a coordinador de l’anomenat “quintet de vent a les escoles”.

Nacho GASCÓN, saxo

És un saxofonista que comprèn la tradició clàssica del seu instrument al mateix temps que explora les noves i interminables vies expressives que és capaç de desenvolupar un instrument tan versàtil.

Nascut a Alacant, Nacho Gascón aviat se n’anà a estudiar a la prestigiosa Universitat del Sud de Califòrnia a Los Angeles, on va poder disfrutar del ric ambient musical d’aquesta ciutat. És en aquesta etapa quan té lloc la gravació de diferents pel·lícules i debuta amb Los Angeles Philharmonic al Hollywood Bowl als 22 anys. Al mateix temps rep nombrosos premis i distincions com el Yamaha Young Artist o ser finalista del New York Concert Artist Guild Competition. També és guardonat amb la primera estada per a un saxofonista al festival de música d’Aspen, Colorado. 

Amb una extensíssima experiència orquestral, Nacho Gascón ha col·laborat amb directors i compositors de la talla de John Williams, Esa-Pekka Salonen, Mstislav Rostropovich, John Adams, Eiji Oue, David Robertson, Diego Masson, Michael Stern, Lawrence Foster o Leonard Slatkin i ha estrenat obres de compositors com Arnau Bataller, Bear McCreary, Robert Linn, Berthold Tüercke, Jesus Rodriguez Picó y H.K. Gruber, tocant en grups com The Furious Band, Bcn216 i l’Ensemble Barcelona Nova Música, i amb orquestres com Los Angeles Philharmonic, New West Symphony, Los Angeles Chamber Orquestra, la Orquesta Pablo Sarasate de Pamplona, l’orquestra del Gran Teatre de Liceu, l’Orquestra de Cadaqués i l’OBC. 

Actualment, Nacho Gascón combina la seva faceta interpretativa amb la pedagògica. Des del  2001 imparteix Música de Cambra i Saxòfon en l’Escola Superior de Música de Catalunya i des del 2013 és també especialista de repertori orquestral en el Conservatori Superior de Música d’Aragó.​

 

Takao HYAKUTOME, violí

Nascut a Sapporo, Takao Hyakutome va començar a prendre classes de violí a l'edat de 4 anys. Va estudiar al Conservatori de Maastricht i al Reial Conservatori Flamenc d'Anvers amb el Prof. Dirk Verelst (violí i música de cambra) i el professor Wim Henderickx (composició). 

Després d'haver guanyat diversos premis en concursos internacionals, ara és principalment violinista i violista solista i estrena regularment obres per a violí sol i per a ensemble. També treballa amb ChampdAction i molts altres grups de música de cambra. 

S'ha presentat en festivals com Ultraschall a Berlín, Biennal Musiques en Scène a Lió, ME_MMIX a Palma de Mallorca, Mixtur a Barcelona, ​​Fòrum Wallis a Leuk, Festival Barcelona Modern i molts altres.

A més de ser actiu com a intèrpret, Takao també realitza investigacions sobre tècniques de violí esteses i violí/viola de 5 cordas. Sovint se li va convidar a fer classes magistrals i tallers donant conferències sobre aquests temes. A més, és membre del grup de recerca en pràctica de la interpretació en perspectiva al Conservatori d'Anvers. 

Takao utilitza un violí, Edoardo Marchetti, Torino, 1910; el violí de 5 cordes, Stefan Jarosz, 2013, Anvers; i el violí elèctric de 5 cordes, John Jordan, Concord, 2011.

Mònica MARÍ, violoncel

Mònica Marí es formà a Suïssa amb el prestigiós violoncel·lista Johannes Goritzki, deixeble directe de Pau Casals, Gaspar Cassadó, i André Navarra; i a Holanda amb els grans mestres Herre Jan Stegenga, Jeroen den Herder i Ad van Dongen. A més ha rebut masterclasses de mestres com: Gregor Horsch, Colin Carr, Dmitri Ferschtman, Welsh Moray, Melissa Phelps, Emma Ferrand, Alain Meunier, entre d'altres.

Com a intèrpret, destaca la seva passió per la música contemporània i de nova creació. Actualment és la violoncel·lista del “Barcelona Modern Ensemble” amb els que freqüenten els més destacats festivals internacionals de música contemporània: “Sampler Sèries” de l’Auditori de Barcelona, “Mostra Sonora de Sueca", “ME_MMIX” de Mallorca, "Turbulences Sonores" de Montpellier, “Barcelona Modern” de Barcelona, “SIRGA” de Flix, etc.

Gràcies a la música actual, Mònica ha treballat de la mà dels més reconeguts compositors: Hector Parra, José Manuel López-López, Benet Casablancas, Demian Luna, Sofia Gubaidulina, Raphael Cendo, James MacMillan i George Benjamin... i amb directors molt destacats com: Arturo Tamayo, Clement Power, Reinbert de Leeuw, entre d’altres. 

Com a pedagoga treballa directament amb nous compositors d’arreu de tot el món i dóna masterclasses i conferències sobre els nous recursos i tècniques del violoncel. Així mateix, estrena i enregistra constantment obres de nous compositors. Cal destacar la seva col·laboració amb el distingit director Arturo Tamayo amb qui ha fet nombrosos enregistraments de música contemporània per a la Ràdio Suïssa juntament amb l’Ensemble ‘900. 

Enamorada de la música de cambra i orquestral, ha format diversos grups de cambra i és col·laboradora habitual a l’Orquestra de la RTVE, a l’Orquestra Simfònica del Vallès, i ha fet col·laboracions amb l’OBC. Ha treballat amb els directors: Yannick Nézet-Seguin, Pablo Heras Casado, Paolo Carignani i Vladimir Ashkenazy, entre d’altres. 

Ha ofert concerts arreu d’Europa i Orient Mitjà a països com França, Eslovàquia, Bèlgica, Luxemburg, Regne Unit, Suïssa, Itàlia, Holanda i Abu Dhabi. 

La seva tècnica impecable i la passió i energia que transmet quan toca, la fan una violoncel·lista excepcional.

www.monicamari.com

David CASANOVA, piano

Pianista nascut a Sabadell (Barcelona). Va estudiar al Conservatori Superior de Música de Barcelona
amb el mestre Miquel Farré. Ha rebut consells del compositor i pianista Frederic Rwesky (Bursel·les) i Maria Garzón (Londres), així com master class amb Jean-Pierre Dupuy, Antoni Besses i Frederic Gevers.

Ha gravat la integral de la música per a piano del compositor Xavier Benguerel (Ars Harmonica) i la d'en Joan-Carles Blanch (Darmosmusic Projects). Ha gravat per RadioClásica de RNE, CatalunyaMúsica, i per la Radio de Bremen en homenatge al compositor espanyol Cristóbal Halffter.

Ha actuat a l'Auditori de l'Institut Francès de Barcelona, l'Auditori del Teatre Fortuny de Reus (essent solista del Concert per a piano i cinc instruments de vent de Falla), Palau de la música catalana (en col·laboració amb el Grup Instrumental BCN216), Auditori de Barcelona, la sala de concerts de l'Instituto Cervantes de Viena, la Sala de Concerts del Conservatori de Perpinyà, la Sendsaal de la Radio de Bremen, el Arnold Schoenberg Center de Viena a part de nombroses actuacions per tota la geografia espanyola i més allà de les nostres fronteres (Brasil, Argentina i Argèlia). 

Les seves interpretacions apleguen tant els clàssics del segle XX (Boulez, Messian, Carter, Schoenberg) com compositors vius de reconegut prestigi (Hector Parra, José Manuel López López,
Raphael Cendo, Martin Matalon, entre d'altres). 

Fundador del Barcelona Modern Ensemble desenvolupa una tasca de difusió i promoció de joves compositors, això li ha permès el contacte i l'estrena d'obres d'autors de l'alçada de Enrique Busto, Alessandro Ratoci, Frédéric Le Bel, Adrian Mocanu, Ariadna Alsina, Pablo Andoni Gómez Olabarría, Demian Rudel Rey, Filippos Sakagian, Ugurkan Oztekin, Francisco Uberto, Jeremias Iturra, Daniel Cabanzo, entre d'altres.

La crítica ha destacat la seva força i intensitat en totes les seves interpretacions plenes d'emoció i personalitat.