Curs Internacional de Composició Barcelona Modern_6ª edició
Alberto POSADAS
Temporada '19-'20
* Primera trobada: 15, 16 i 17 de Gener del 2020.
* Segona trobada: 11, 12 i 13 de Març del 2020.
* Tercera trobada: 17, 18 i 19 de Juny del 2020.
18 de Juny concert final QUATOUR AEOLINA.
19 de Juny concert final ENSEMBLE SILLAGES.
20 de Juny concert final BARCELONA MODERN ENSEMBLE.
Alberto POSADAS, compositor convidat
Alberto Posadas va començar els seus estudis musicals a Valladolid, la seva ciutat natal, i després els va seguir a Madrid.
El 1988, va conèixer a Francisco Guerrero, amb qui va estudiar composició i a qui ell considera el seu veritable mestre. Amb ell, explora noves formes musicals a través de l'ús de tècniques com la combinatòria matemàtica i la teoria fractal. No obstant això, l'autodeterminació i la recerca constant de la integració de l'estètica en aquests processos matemàtics porten al compositor a buscar altres models de composició, com la transposició a la música d'espais arquitectònics, l'aplicació de tècniques provinents de la topologia i la pintura en relació amb la perspectiva, o l'exploració dels fenòmens acústics d'instruments musicals a nivell microscòpic.
També es desenvolupa en el camp de la música electroacústica, d'una manera molt personal, a través de diversos projectes que inclouen Litúrgia del Silenci (1995), Snefru i Versa is in luctum (2002), Quatre Escenes Negres (2009). El seu interès en la implicació del moviment en la transformació electrònica del so el va portar a crear Glossopoeia, un treball multidisciplinari compost a l'Ircam el 2009 en col·laboració amb el coreògraf Richard Siegal. Continua el seu treball en electrònica amb Tenebrae, peça per a sis veus i ensemble, estrenada el 2013 per l'Ensemble Intercontemporain i el conjunt vocal Exaudi sota la direcció de François-Xavier Roth.
El 2006, va rebre una beca de la Casa de Velázquez a Madrid, el que li va permetre crear, amb Andrès Gomis, un projecte d'investigació sobre noves tècniques de tocar el saxofon baix i la seva aplicació en la composició.
La producció d'Alberto Posadas inclou música simfònica, coral, de cambra i solista, així com música electrònica. Moltes de les seves obres estan encarregades pels més grans festivals internacionals i músics com Esteban Algora, Andrès Gomis, Alexis Descharmes i l'Ensemble Intercontemporain. L'any 1993 marca el començament de la seva carrera internacional; Les seves peces són estrenades per conjunts i orquestres que inclouen l'Ensemble Intercontemporain, l'Itinéraire, Court-Circuit, el Nouvel Ensemble Moderne, l'Arditti Quartet, el Diotima Quartet, l'Orchestre National de France i la Luxembourg Philharmonic Orchestra.
Des de 1991, Alberto Posadas és Professor d'Anàlisi, Harmonia i Composició al Conservatori de Música de Majadahonda de Madrid. És convidat regularment com a professor de composició, especialment en la Sessió de Composició Royaumont el 2012, al Festival Internacional de Música de Takefu (Japó) el 2013, a l'Acadèmia de Composició Philippe Manoury al Festival de Música a 2016, a l'Acadèmia Manifeste de l'IRCAM el 2017 i la Lucerne Musikhochschule el 2017 i 2018.
El 2002, va rebre el Premi del Públic al Festival Ars Musica de Brussel·les per A silentii sonitu i el Premi Nacional de Música en 2011.
BARCELONA MODERN ENSEMBLE, ensemble resident
Fundat l’any 2004 i totalment renovat des que el 2013 el compositor Demian Luna assumeix la seva direcció artística.
La tasca d'aquests darrers anys es basa principalment en la música contemporània, actual i de nova creació, i en la interpretació i consegüent divulgació dels joves valors emergents de la música contemporània espanyola i mundial, així com dels compositors ja consagrats: Pierre Boulez, Helmut Lachenmann, Martin Matalon, Hèctor Parra, Raphaël Cendo, Kaija Saariaho, José Manuel López López, Jonathan Harvey, Benet Casablancas, Philippe Hurel, Alberto Posadas, Ramón Lazkano, Cristóbal Halfter, Gabriel Erkoreka, Luis De Pablo, etc.
Des del 2014 és l'ensemble resident del Curs Internacional de Composició Barcelona Modern, treballant l'obra dels compositors convidats Martin Matalon (2014/15), Hèctor Parra (2015/16), Raphaël Cendo (2016/17), José Manuel López López (2017/18) i estrenant 15 obres de joves compositors cada any, entre ells: Diego Jiménez Tamame, Frédéric Le Bel, Ariadna Alsina, Jeremías Iturra, Demian Rudel Rey, Pablo Andoni Gómez Olabarría, etc.
L'ensemble ha actuat en prestigioses sales i festivals, entre els quals destaquen: cicle Sampler Sèries de l'Auditori de Barcelona, el Festival de Primavera de Tarragona, Auditori Josep Carreras de Vila-seca, Palau Robert de Barcelona, Auditori 400 MNCARS de Madrid, Auditori de CatalunyaCaixa a la Pedrera, Sala Mompou (SGAE/Barcelona), Festival Spanien Modern 2009 i 2011 de Viena, Arnold Schönberg Center, Institut d'Estudis Nord-americans de Barcelona, Fundació Joan Miró de Barcelona, Institut Cervantes de Bremen, Festival Aujord'hui Musiques de Perpinyà, Teatre Nacional de Catalunya, Museu de la Universitat de Navarra, Institut Français-Barcelona, Fundació Phonos, Mostra Sonora de Sueca, Festival ME_MMIX de Mallorca, Festival Turbulences Sonores de Montpeller, etc.
Format per instrumentistes d'elit especialitzats en repertori contemporani, l'ensemble evoluciona i avança a pas ferm, sent ja un referent de la música actual del país
ENSEMBLE SILLAGES, ensemble convidat
Fundat l'any 1992 per Philippe Arrii-Blachette, l'Ensemble Sillages és un grup de músics que troben a través dels compositors del nostre temps l'expressió de la seva sensibilitat com a intèrprets.
Al gener de 2020, Gonzalo Bustos va ser nomenat director artístic de l'ensemble i Martin Matalon compositor associat a Sillages.
El treball amb els compositors vius està en el centre de la política artística del grup per a una interpretació correcta dels seus pensaments musicals, per afavorir també el seu acostament al públic mitjançant una comprensió viva de les seves obres. El conjunt es presenta regularment en el territori nacional i internacional (Mèxic, Argentina, Suïssa, Espanya, Itàlia, Bèlgica, París, Bordeus, Quimper ...)
Des de 1996, Sillages resideix en Quartz, escenari nacional de Brest. Aquesta relació, inscrita en el temps, permet que cada any les creacions vegin el dia, promou la difusió del repertori contemporani i acompanya la implementació d'accions culturals i educatives...Sillages desenvolupa tot un arsenal de propostes per a la transmissió a tots els públics de la música del nostre temps. A més del repertori contemporani, Sillages desenvolupa projectes que sempre tenen com a objectiu apropar al públic més ampli possible a les noves formes musicals. En tota lògica, l'acció cultural és un dels eixos fonamentals del treball de Sillages.
El grup té diversos enregistraments monogràfiques dels compositors André Hodeir, Jean-Luc Hervé, Allain Gaussin, Martin Matalon, Hugues Germain i Anna Livia Plurabelle.
Des 2014, l'Ensemble Sillages et Passerelle, centre d'art contemporani, es reuneixen per al festival de música mixta, ELECTR()CUTION, trobada dels instruments acústics i l'electrònica. Un viatge a través d'obres mixtes al voltant de concerts, tallers, conferències, música improvisada, etc.
QUATOUR AEOLINA, ensemble convidat
El Quartet Aeolina (primer nom de l'acordió!) està compost per quatre talentosos acordionistes, tots de la prestigiosa classe d'acordió del CNSMD a París.
Acaben de guanyar el concurs internacional de música de cambra Leopold Bellan.
Aquesta formació instrumental, amb possibilitats gairebé infinites, fan descobrir o redescobrir el seu instrument dins el repertori clàssic i contemporani. Sota l'ímpetu de ProQuartet, el quartet comença un treball "simfònic" amb, entre altres coses, la transcripció de grans obres: Debussy, Berlioz (amb la Simfonia Fantàstica), Bach...
Diversos compositors d'avui també van escriure per a aquesta formació: Martin Matalon, Jean Pierre Drouet, Patrick Busseuil, Alain Celo...